Cosmeticamarkt in 2022 groeit door effect inflatie en herstel verzorgingsrituelen
De NCV heeft haar jaarverslag 2022 en bijbehorende animatie gepubliceerd. Een belangrijk onderdeel in het jaarverslag is een verslag van de marktontwikkelingen. Duidelijk te merken was, dat de coronamaatregelen voorbij waren en we weer terug naar ons normale leven en verzorgingsrituelen gingen.
Het was weer mogelijk naar het werk te gaan, te sporten, uit en op reis te gaan. Daar horen voor veel mensen gestylde haren, make-up, meer deodorant en parfum bij. Deelmarkten die eerder extra de gevolgen hadden ondervonden van de coronacrisis maken nu weer een mooi herstel en groei door. Je ziet ook de behoefte van de consument om weer naar winkels te gaan. De omzet in de parfumerie heeft hierdoor een groei doorgemaakt van meer dan 40%. Online blijft belangrijk, maar na de enorme groei van de afgelopen jaren staat de onlinemarkt onder druk.
De oorlog in Oekraïne, de energiecrisis, hoge grondstofkosten, hoge personeelskosten zorgen niet alleen voor hogere prijzen bij de productie van cosmetica, maar ook voor zorgen bij de consument. Cosmetica dragen bij aan verzorging, hygiëne, schoonheid en welzijn en blijven daarom essentieel voor consumenten. Het is mogelijk jezelf met een relatief goedkoop cosmeticaproduct te verwennen, zoals met een doucheproduct of lipstick en dat is in moeilijke tijden extra fijn om te doen. Ook is er interesse voor premium producten zoals serums en meer dermatologische producten. Deze producten hebben vaak een hogere prijs en dragen bij aan een positieve marktontwikkeling. Een groep consumenten is al duidelijk aan het bezuinigen en let nog meer op de promoties of gaat naar winkels in het low- end retail kanaal (zoals Action) om voordeliger producten te zoeken.
De geregistreerde totale consumptieve bestedingen van producten voor de persoonlijke verzorging in het Nederlandse supermarkt-, drogisterij- en parfumeriekanaal in 2022 (op basis van NielsenIQ) bedroeg bijna € 2,8 miljard; een besteding per hoofd van de bevolking van ongeveer € 176,- per jaar. De cosmeticamarkt is, via het hierboven genoemde meer traditionele kanaal, in omzet op basis van de NielsenIQ-cijfers gegroeid met 6,2%. In verpakkingen is een daling van -2,5% waargenomen. Naast de genoemde kanalen (inclusief e-commerce) wordt nog ongeveer 6% aan cosmetica verkocht via andere kanalen (informatie van GfK Netherlands en NielsenIQ). Gebaseerd op deze gegevens concludeert de NCV dat in 2022 de totale consumptieve bestedingen aan cosmetica ruim 3 miljard euro bedragen en dat de totaalmarkt hiermee een 6% groei versus 2021 laat zien.
Ook in 2022 is de promotiedruk hoog. Er wordt bij personal care 39,7% in promotie verkocht. De promotiedruk bij de deelmarkten haar- en mondverzorging is gestegen. Eigen merk/private label heeft een toenemend aandeel in de cosmeticaverkopen; het aandeel private label stijgt naar 20,5% (2021: 19,6%). Zowel in omzet als verpakkingen is er een groei. In omzet is deze groei prijs gedreven.
Bij duurzaamheid /natuurlijk zien we steeds meer dat de consument verwacht van de fabrikant en leverancier dat het product en/of verpakkingen duurzaam/natuurlijk zijn. Er wordt gezocht naar producten die zowel goed zijn voor de mens als de natuur.
Verwachtingen voor 2023
Het jaar 2023 is omgeven met allerlei onzekerheden. Het consumentenvertrouwen is laag. Onduidelijk is hoe consumenten op de stijging van de prijzen van cosmetica zullen reageren. Zij zullen waarschijnlijk zorgvuldiger kiezen uit retailers en producten. Het middensegment aan producten zal meer onder druk komen te staan. Maar de verwachting is dat het ‘premiumsegment’ en het ‘value for money segment’ (bij met name drogisterij en low- end retail) nog wel zijn weg naar consumentengroepen zal vinden. Mooi weer en dus een goede, lange zomer is cruciaal voor een goede omzetontwikkeling. De ervaring leert dat dan niet alleen mensen positiever zijn gestemd en de omzet zonnecosmetica groeit, maar dat het ook andere deelmarkten positief beïnvloedt. En ter afsluiting zien we dat zowel de consument als de leverancier meer de focus hebben op ingrediënten en duurzaamheid.